zondag 15 februari 2015

DIY: naaimachine (piepschuim) pimpen

DIY: naaimachine (piepschuim) pimpen

Met deze knutsel-naaimachine heb ik een gezellig hoekje gemaakt in mijn werkkamer. Hieronder kun je lezen hoe je deze naaimachine maakt. Als je de smaak te pakken hebt kun je nog een bijpassend wandkistje-kastje met gehaakt jasje maken, een hoes voor een conservenblik haken en/of een gehaakt speldenkussen maken.
De naaimachine van piepschuim kan met allerlei materialen bewerkt worden, zo lang deze maar oplosmiddel-vrij zijn. 
Ik heb er voor gekozen om de naaimachine met stof te beplakken. De stof heb ik aangebracht met dubbelzijdig klevend folie en colorall lijm. Op de platte delen is alleen dubbelzijdig klevend folie voldoende, maar op kanten met veel hoeken plakt het niet voldoende, daarom heb ik er lijm bij gebruikt. Misschien vraag je je nu af waarom niet uitsluitend lijm? Op zich moet dat ook kunnen, want met colorall kun je ook heel goed stof lijmen, maar dat is erg afhankelijk van de stof die je gebruikt: dun/dik, doorschijnend, dicht geweven... Bij dunne, doorschijnende, lichte stof zou de lijm zichtbaar kunnen zijn. Vandaar mijn keuze. 

Zo pimp je de naaimachine:
Onderplaat omtrekken op de folie en ook het bovendeel (2x). Zes stroken tekenen, 30 x 4 cm, op de folie. Let op, het schema dat je hieronder ziet is voor de stof (33 x 33 cm). De folie heeft een andere maat 29,5 x 21 cm.
Knip de folie-delen uit. Pas de delen op de piepschuimvorm. Knip eventuele uitstekende delen af.
Leg de folie op de stof (eerst strijken als deze gekreukt is), zie bovenstaand schema. De bovendelen moeten dus dezelfde kant op wijzen! Als je het goed neerlegt, past het precies. Als de delen goed liggen, één beschermlaag verwijderen en de folie op de achterkant van de stof plakken. Blijf opletten dat de bovendelen dezelfde kant op wijzen!!! 
Knip de delen netjes uit met een scherpe schaar.
Plak de delen op de naaimachine. Begin met de zijkanten van de onderplaat, midden achter. Plak nu de strook op het bovendeel. Begin linksonder (onderstuk=voet niet beplakken). Probeer alles strak te plakken. Maak scherpe hoeken door er een liniaal in te drukken. Als alles goed zit, de strook weer loshalen. Doe het in twee stappen. Begin linksonder tot het midden, lijm smeren op de naaimachine, strook weer terug plakken. Begin daarna rechtsonder, Lijm smeren tot het midden en strook weer vastplakken. Het enige deel waar ik geen folie gebruikt heb, maar uitsluitend lijm, is de onderkant van het bovendeel. Blijf alles gedurende een paar minuten steeds aandrukken. Pas als de lijm droog is, blijft het goed zitten. 
Als het goed vastzit, kun je de bovenkant van de onderplaat en de voor- en de achterkant van het bovendeel beplakken. Het is voldoende om voor deze delen alleen plakfolie te gebruiken.
Haak nu met haaknaald (nr.3) kettingen van lossen: 2 x  ongeveer 82 cm (bovendeel), 1 x  ongeveer 90 cm (onderplaat), 1 x ongeveer 24 cm (voet bovendeel). Even passen en eventueel aanpassen. Plak de kettingen met lijm langs de randen.
Bepaal waar het bovendeel moet komen. Markeer dit met spelden. Steek een stukje houten prikker in de onderkant van het bovendeel en prik dit door de stof en folie heen in de onderplaat, maar prik eerst met een dikke naald een gaatje! Smeer een beetje lijm aan de onderkant. Druk het deel goed aan en houd het even vast.

Decoreren:
Op het bovendeel heb ik klosje garen uit de oude doos gezet, dat ik bevestigd heb met een prikker. Als naald heb ik een speld zonder knop in de machine gestoken. Op twee grote knopen heb ik met een gekleurd draadje garen een paar steekjes gemaakt en deze op de naaimachine gelijmd.
Benodigheden
- scherpe schaar, liniaal, potlood met scherpe punt, kwastje, houten prikker, haaknaald (nr.3).
naaimachine van piepschuim (styropor). De afmeting is:  20 x 16 x 4 cm, (onderplaat). De totale hoogte is 20 cm.
- colorall vernis-decoupage lijm. De lijm is uitwasbaar met water, maar zorg dat de kwast niet hard wordt want dan na droging is de lijm niet meer dan wel slecht te verwijderen.
- haakkatoen, 1 bol

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen