donderdag 12 februari 2015

DIY: uil op schommel

DIY: uil op schommel

Deze uil op schommel is heel geschikt om te maken voor de kinderkamer, maar het is ook leuk om cadeau te geven bij een geboorte, als zelf-maak-pakket (DIY) of kant-en-klaar.

Werkbeschrijving uil op schommel:


Nodig:
zelfmaakpakket uil-op-schommel, inhoud: piepschuim (styropor) uil 20 cm, 2 stofcoupons (kleur zelf kiezen), dubbelzijdig klevend folie, patroon vleugels, spelden,canvasogen met wiebelogen, colorall vernis-decoupagelijm*, haakkatoen (kleur zelf kiezen), schommel.

(stof)schaar, kwastje, haaknaald nr. 3, potlood, hamertje, dikke naald of prikpen.

Uil
Teken de uil om op de plakfolie (2x) en knip de vormen uit. Plak de folie op de achterkant van de stof en knip nu de stof uit. Plak de folie+stof aan beide kanten op de uil. Knip het patroon van de vleugels uit en teken deze op de plakfolie. Knip de vleugels uit en plak deze op stof, stof op folie uitknippen en opplakken.
Knip de canvasogen uit en plak deze op (eventueel ter ondersteuning een klein beetje lijm gebruiken). Lijm de wiebelogen op de canvasogen.

Zijkant uil: methode 1
Haak een ketting van ongeveer 158 lossen**,  haak daarop 2 toeren stokjes en kijk of de hele zijkant bedekt kan worden met de gehaakte reep. Haak er zonodig nog een toer vasten op. Bevestig nu de gehaakte reep op de zijkant van de uil. Begin onder een vleugel en prik de reep tijdelijk met spelden vast. De gehaakte reep mag daarvoor best een beetje uitgerekt worden. Als de reep goed om de uil past, haal dan de spelden stuk voor stuk los en lijm de reep vast met de colorall lijm, even stevig aandrukken. Steek op de hoeken en in de inkepingen voor de stevigheid nog een speld.

Zijkant uil: methode 2
Knip een reep stof uit die de breedte heeft van de zijkant. Bevestig deze met colorall lijm. Breng de lijm heel dun aan, anders kan het door de stof komen.
Haak een ketting van ongeveer 158 lossen** en lijm deze langs het randje aan de voorkant. Doe hetzelfde bij het randje aan de achterkant.

Schommel
Haak een ketting van lossen(2x), bepaal zelf hoe lang deze moet worden.
Steek de ketting vanaf de onderkant door de schommel en via het andere gat vanaf boven weer naar onder (foto links). Laat de ketting aan de voor- en achterkant van de schommel weer omhoog komen. (foto rechts)
Prik met een dikke naald of prikpen een gaatje in de onderkant van de uil. Sla de spijker door de schommel en prik de uil erop. Doe er een klein beetje lijm tussen voor de stevigheid.
Zorg dat de ketting bij het ophangen zo om de schommel zit, zoals hierboven beschreven is, anders kantelt de schommel en hangt de uil op z'n kop. Zorg ook dat de kettingen boven de schommel blijven en niet naar buiten getrokken worden. Als de uil eenmaal op de juiste manier hangt, kun je deze ook laten schommelen!
*pas als de lijm droog is, zit het gelijmde (erg) stevig. Even de kans geven om te drogen dus. Kwastje direct reinigen met water. 
** pas de ketting van lossen om de zijkant van de uil, rek daarvoor de ketting een klein beetje uit. Zonodig het aantal steken aan passen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten