maandag 16 februari 2015

Werken met stencils - sjablonen

Werken met stencils - sjablonen

Stencils en/of sjablonen zijn op verschillende ondergronden toe te passen, bijvoorbeeld op meubels, wanden, panelen, enz. Een ideale werkbeschrijving voor stencils - sjablonen kan ik niet geven, maar wel een paar tips.

Je kunt het stencil/sjabloon op de ondergrond plakken d.m.v. niet permanente spuitlijm, maar zelf plak ik het ook wel gewoon vast met een plakbandje. Je kunt er voor kiezen om met een scherp potlood het stencil/sjabloon over te brengen op het te bewerken vlak en het daarna in te verven. Je moet dan wel handvast zijn!

Een op het oog gemakkelijkere methode is: het stencil/sjabloon vastplakken en dan met een sponsje, waar spaarzaam (acryl)verf op zit, over het sjabloon te gaan. Dit moet voorzichtig gebeuren. Als je te hard dept, loopt het onder het sjabloon en dit gebeurt ook als je het te dik doet. Op het eerste gezicht lijkt het dus gemakkelijk, maar je moet het wel met beleid doen. Oefen eerst even op een stukje papier voordat je het echte werk begint. Verwijder het stencil/sjabloon direct als je klaar bent en was de verf er gelijk af.

Zelf gebruik ik beide methoden nogal eens door elkaar: eerst breng ik het sjabloon met potlood over op de ondergrond, daarna breng ik voorzichtig met een vrij droog sponsje verf aan en de grotere delen verf ik nog met de kwast.

Als de verf droog is, kun je nog een contour rand aanbrengen met watervaste stift. Vooral bij letters is het leuk om één kant te doen.

De voorbeelden zijn gemaakt met de volgende sjablonen/stencils:



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen